Vad kostar ett liv?

Tänk dig att du kan få en klumpsumma pengar, precis hur mycket du vill, åtminstone så du skulle slippa knega i resten av ditt liv, bara du låter en enda liten sak blir gjord.

Om du låter en professionell mördare ytterst diskret ta livet av en gammal luffare får du pengarna. Luffaren bor på gatan, har inga släktingar i livet och inga vänner, finns inte i några register... kort sagt skulle ingen märka om han en dag plötsligt var borta.

Jag undrar hur många som skulle ta chansen om det verkligen var spikat att de slipper få skulden för mordet. Har du någonsin sett en världsledare säga i ett tal: "Jag vill ta tillfället i akt och be om ursäkt. Be om ursäkt och ta på mig all skuld för de civila som mist livet i det krig vi provocerat fram och fört under nästan tio år. Beslutet tog jag på egen hand och jag hade kunnat stoppa det om jag verkligen ville. Jag gjorde ett misstag" ?

Nej, precis. Givetvis vill han inte bli avsatt, men framförallt kan han, genom att tränga bort det dåliga samvetet, leva vidare som om allt vore som vanligt även om han har mördat tusentals människor och försatt lika många familjer i sorg. Han märker helt enkelt inte av det, så länge han inte utses till syndabock. Han träffar inte alla de anhöriga som håller på att bryta ihop, han känner inte de samvetskval och den ånger som han hade gjort om han fått uppleva deras sorg.

Ett socialpsykologiskt experiment som jag fastnat väldigt mycket för kallas för Milgrams lydnadsexperiment och beskriver människors benägenhet att lyda en auktoritet. Ni kan läsa mer exakt hur försöken går till på länken, men kort sagt prövar man hur långt helt vanliga, friska människor kan gå och vad de kan offra för att lyda någon de ser som en auktoritet. I det här fallet handlade det om att ställa frågor till en försöksperson och ge gradvis högre och högre elchockar för varje fel svar. Detta var dock påhittade elstötar, ingen drabbades alltså av någonting, utan man ville bara pröva hur långt folk kan gå. Det jag framförallt tycker är intressant med det här är att många, efter att först ha stannat upp och sagt ifrån, faktiskt fortsatte bara försöksledaren försäkrade dem om att de inte skulle hållas ansvariga för det de gjorde.

Det är därför jag tror att en hel del utan större tvekan tyvärr skulle ta chansen att göra det jag beskrev tidigare. Att ha tillräckligt med pengar under resten av sitt liv utan att lyfta ett finger är helt enkelt mer värt än ett människoliv för många. Pengar förblindar oss helt, så länge man bara lyckas tränga bort det dåliga samvetet går det att överleva samvetskvalen.

Men om vi ändrar förutsättningarna lite då. Säg att det är någon i din närhet du måste låta dö: kanske någon i din klass eller på din arbetsplats som du inte fått så bra kontakt med och som har väldigt få nära och kära. Vad skulle du göra då?


/K

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0