Elitsamhälle på ingång?

Det finns mycket saker att irritera sig på här i världen, folk med konstiga åsikter till exempel. Jag tänker inte tvinga dem att tycka som mig, det vore bara idiotiskt, men mer eller mindre irriterad kommer jag nog alltid att vara på vissa människor.

Två exempel på såna människor dök upp idag i tidningen Mitt i Söderort, en medioker gratistidning som är fylld till 85% av annonser och resten riktigt tråkiga, dåliga och ointressanta nyheter. Jag hade ingenting för mig medan jag satt och käkade så jag ströläste lite i alla fall. På insändarsidan fastnade jag för en intressant åsikt som lät, enkelt sammanfattat, ungefär såhär:

"I vårt centrum sitter en massa alkisar och dricker öl och ser allmänt nedgångna ut på några bänkar. Dessa bänkar ligger inte långt ifrån ett dagis och en bollplan, vilket medför att våra ungar får se dessa sinnesvaga medborgare (okej så skrev hon inte, men kan man läsa mellan raderna så). Ska våra ungar behöva växa upp på detta sättet? Var finns de ordningsmän som håller kontroll över vårt kära centrum och slänger ut dessa hjärtlösa alkoholister? Vi borde bry oss om varandra."


Jag förstår grundtanken: alkisar är fulla, läskiga, luktar allmänt illa och gör konstiga grejer barn inte ska behöva se. Men betyder det att vi ska slänga in dom längst in i den smutsigaste, mörkaste skrubben av vårt samhälle där ingen längre kan se dem? Det känns ungefär lika smart som att försöka lagstifta bort teknisk utveckling (... vänta nu, menar han?) ja, jag menar IPRED-lagen. Ingenting försvinner bara för att man försöker skuffa undan det.

Hursomhelst, jag håller med om att våra barn ska vara så säkra som möjligt, de är vår framtid och den riktiga nyckeln till en bättre värld. Dock inte till vilket pris som helst. Innan OS i Peking fick en väldans massa människor flytta från staden av olika anledningar; många för att man skulle försköna och modernisera staden, vissa för att de till och med var för fula. Även en ung flicka som sjöng invigningssången ersattes inför invigningen av en ny flicka som istället mimade till den första flickans sång. Varför? Den första flickan var för ful.
Om vi då ändå ska flytta på dessa äckliga, stinkande gubbar kan vi väl lika gärna dela upp Stockholm i olika stadsdelar där allt från lycka och inkomst till bröst- och bicepsstorlek vägs samman och alla som är lika snygga, likaså lika fula, får bo för sig själva. Då kommer ingen märka att det finns olika typer av människor som beter sig på olika sätt och mår olika bra. Vips, så har vi ett elitstyrt, totalsegregerat samhälle!

Vi kan inte sätta ögonbindel för barnen och skydda dem från verkligheten. Den som skrev denna insändare anser jag representera en grupp människor som går omkring med skygglappar vid ögonen och hela tiden, med ett stelt leende, konstaterar att allting är bra.

Sedan inte sagt att det är genuint bra att barn måste bevittna människor som tagit till flaskan som sista utväg, monkey see monkey do som man säger. Tyvärr är det dock så samhället ser ut. Många människor mår skit och det måste man berätta för dem (givetvis lite inlindat för att inte göra dem självmordsbenägna vid 5 års ålder) för att eventuellt kunna förhindra att de också hamnar där tillslut. Detta istället för att de själva ska, vid 15 års ålder, upptäcka att även mamma och pappa som alltid verkar så kära också har problem.

Jag säger inte att jag har helt rätt om allt detta, men att slänga ut alkoholister från centrum är inte ett sätt att lösa problemet. Det ökar bara klyftorna och hjälper inte på något sätt de utsatta att komma tillbaka in i samhället igen.

Nu när jag blev så uppeldad kring det här minns jag inte vad det andra exemplet var längre, men det kanske är lika bra. Man kan ju inte sitta och vara irriterad jämt. Nu ska jag sova, fridens liljor!

/K

Kommentarer
Postat av: Hjalmar

Bra man!

2009-06-06 @ 23:58:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0