Spel för gallerierna

Snart ska man rösta till Europaparlamentet. Jag har haft planer på att verkligen läsa mig in i ämnet men känner mig samtidigt lite kluven, ska förklara det mer sen. Funderar kring någon kandidat från Piratpartiet, Christian Engström verkar vara en klok man bland annat (läs här om hans syn på storebrorssamhället). Integritet, antiövervakning osv. är lite av mina hjärtefrågor så jag har väl inte så mycket andra partier att välja på när det gäller sånt. Samtidigt ringer det en liten varningsklocka i mitt bakhuvud: att de är så pass smala i sin inriktning att de inte har så stor koll på allt annat.

Kluven var det ja. Kluven är jag eftersom att jag är ganska negativt inställd till EU. Visst, det är säkert skitbra att länder kan samsas om någorlunda liknande lagstiftning och så, men det väger inte upp det faktumet att vanliga människors makt bara minskar och minskar, särskilt iom Lissabonfördraget (som jag har förstått lyder vi genom det under EU:s stadgar och inte enligt vår egen grundlag, vilket är rätt sjukt).

Nu kan vi med andra ord inte längre vända oss till våra egna politiker, utan vi ska vända oss till några byråkrater i Bryssel. Härligt.

Det som stundtals gör mig så cynisk när jag tänker på såna här saker är att politik mest känns som ett spel för gallerierna. Pengar styr världen, alla vill ha det och det kan ingen förneka. Därför är det företagen som är de riktiga makthavarna, och de har inget ansvar gentemot något folk de måste representera, de kan köra på utan några moraliska tveksamheter. Att folk dessutom går omkring i god tro att det är politikerna som har makten gör bara företagens jobb lättare.

Men jag är inte här för att sprida en tro om att vi inte kan påverka ett skit, man måste agera som om vi kan det även om man tror att vi inte kan det. Det är ungefär som med det här med fri vilja. Även om man tror att allting är förutbestämt måste man agera som om man själv kan välja i alla lägen, just för att känna att man har kontroll över sitt eget liv.

De allra flesta är svaga när ett storföretag till exempel erbjuder dem mycket pengar för att trycka extra på vissa frågor eller hotar om avskedning för att få denne att hålla tyst om saker som kan sänka företaget. Men men, se till att åtminstone kolla över de ledamöter vi har att välja på, så länge du väljer någon du tror på kan du inte göra mycket mer.

/K

Kommentarer
Postat av: Calandrella

1) Piratpartiet driver frågan om mänskliga rättigheter och dylika demokratiprinciper samt immaterialrättsfrågan. Demokratiska principer är i mitt tycke viktigare än något annat.

2) I praktiken kan en ledamot inte lobba inom alla frågor (och exakt vad man själv röstar på spelar ingen större roll då det finns så många ledamöter), utan får fokusera på något. Således spelar det ingen roll om partiprogrammet är heltäckande eller ej.

3) Piratpartiet ogillar det odemokratiska i EU, och ogillar även Lissabonnfördraget. Ledord för EU bör vara beslutsfattningsnärhet, öppenhet och ansvarsutrkrävning. Mer om (PP):s syn på EU: http://christianengstrom.wordpress.com/2008/07/02/piratpartiets-strategi-i-europaparlamentet/.

2009-05-06 @ 18:16:28
URL: http://calandrella.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0