Att begränsa sig själv

Delen av ens uppväxt där bögjävel ekade i omklädningsrummen, korridorerna och på fotbollsplanerna har vi alla av manligt kön gått igenom, i alla fall i min generation. Jag uppfostrades i omklädningsrummen efter alla de otaliga fotbollsträningarna, där jargongen var rå. Efter att ha hört andra berätta om sina upplevelser kan jag säga att jag sluppit undan det allra värsta, och som tur är behöver jag inte säga att jag är ärrad efter de åren. Men jag är definitivt fundersam.

Håller på och läser en bok som heter Pittstim (jävligt bra, läs!) som, rätt logiskt, handlar om hur det är att vara pojke och man idag och vad man får gå igenom. Då jag läste boken kände jag igen mig en hel del i de olika berättelserna. Hur snacket cirkulerar kring brudar, öl och manlig konkurrens som kryddas med lite patriarkala klyschor.

När det gäller musik får man ofta höra vad som är manligt och kvinnligt. Jag lyssnar till större delen på hiphop och reggae så har sluppit den allra värsta kritiken, men några gånger har diskussioner uppstått. Som när reklamen för Veronica Maggios nya skiva dök upp på teven för ett tag sedan; när jag började nynna med och säga att fan vilken bra skiva det där är fick jag frågan "Vadå, är du bög eller?" av en kompis. Förvånat frågade jag om han inte hade märkt att jag haft en flickvän i ett och ett halvt år nu (något mindre vid tidpunkten). Jo, det klart att han var medveten om det. Han kunde ändå inte låta bli att knorra att jag inte kunde vara seriös, sån där musik kan man ju inte lyssna på. 

Jag skulle aldrig kalla dessa människor för homofober. Ett uttryck som jag tycker passar bättre in är känslomässigt handikappade. De vågar inte reflektera över sina egna känslor (ännu mindre uttrycka dem), vågar inte göra något som inte är officiellt manligt, inte ens om det är deras högsta dröm, och rättar sig därmed i ledet genom att ifrågasätta andra människor som faktiskt vågar vara sig själva. Det är alltså inte rädslan för homosexuella som styr, utan rädslan för att sticka ut.

Det är så synd att vissa människor faktiskt inte vågar leva oberoende av vad som förväntas av dem. De människor som verkligen betyder något kommer att acceptera dig, tro mig. 

Av någon anledning lyckas jag inte skapa länkar, så om ni har lust att lyssna in Maggio lite får ni allt bemöda er att klippa och klistra lite :)

http://www.youtube.com/watch?v=XLjMPR3FSCc&feature=related
Veronica Maggio - Stopp

http://www.youtube.com/watch?v=NtJxy0zc7nU
Måndagsbarn

http://www.youtube.com/watch?v=sCXV5e0Ue78&feature=related
17 år

/K



Kommentarer
Postat av: issa (såklart.. igen)

Åh, maggio är kalasasabra! 17år spelas ungefär på repeat här hemma i mina lurar :$ fyfan vad du skriver exakt det jag tänker, men inte kan sätta ord på! Heil Kasper, min profet, gud och vän. Puss på dig!

2009-03-16 @ 20:52:49
URL: http://sockerisa.blogg.se/
Postat av: ♥ ♥ ♥ bambi ♥ ♥ ♥

Mycket bra skrivet. Väldigt insiktsfullt!



Själv är jag MYCKET intresserad av psykologi och genus och tycker att det är väldigt uppfriskande med ett manligt perspektiv av detta.



Du gjorde mig väldigt sugen på att läsa Pittstim.

2009-03-16 @ 21:23:39
URL: http://bambi.blogg.se/
Postat av: ♥ ♥ ♥ bambi ♥ ♥ ♥

Mycket bra skrivet. Väldigt insiktsfullt!



Själv är jag MYCKET intresserad av psykologi och genus och tycker att det är väldigt uppfriskande med ett manligt perspektiv av detta.



Du gjorde mig väldigt sugen på att läsa Pittstim.

2009-03-16 @ 21:25:08
URL: http://bambi.blogg.se/
Postat av: Karin

Bra skrivet! :) Läs "Fittstim" när du har läst ut den andra, denna ger dig också en tankeställare...

2009-03-16 @ 23:01:55
URL: http://vilseistockholm.blogg.se/
Postat av: ch1ll

kan inte annat än säga att jag känner igen mig. för övrigt är maggios skiva grymt bra.

2009-03-19 @ 20:17:55
Postat av: Sara

Maggio är bäst och för bra för att missas på grund av omoget folk! Du skriver bäst som alltid, puss :)

2009-03-19 @ 21:12:14
URL: http://metrobloggen.se/emotions

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0