Det är inte Migrationsverket det är fel på, det är lagen

Slängde ihop ett svar på en insändare i dagens DN kring Lollo-fallet och mailade iväg nyss. Hoppas inte att det blev alltför vinklat åt ett håll, då tror väl folk att jag faktiskt tycker att det är rätt att Lollo skickas iväg. Hittar tyvärr ingen länk till insändaren, men om ni har dagens DN hemma så hittar ni den längst bak i förstadelen.

_______________________________________________________________________________________________

Jag tror att alla kan komma överens om att utvisningen av Lollo är orättvis, orimlig och omänsklig i allra högsta grad, där finns det inte mycket att orda om. Däremot lägger du fram citatet från Dan Eliasson; ”Ett bättre liv är inget giltigt skäl för tillstånd”, som om det vore hans egen åsikt. Rättsväsendet bygger inte på åsikter, utan på den svenska lagboken som anses vara det närmaste en objektiv sanning vi kan komma. Därmed bör man kanske inte se dessa människor som just människor med känslor och åsikter som vi andra under tiden de sköter sitt jobb enligt lagboken; det är nämligen någonting de måste koppla bort för att lagboken inte ska bli helt överflödig.

 

Med handen på hjärtat kan nog ingen säga att det är rättvist att skicka hem Lollo (möjligtvis väldigt få personer med skev människosyn), men hur rubbat det än kan tänkas vara är det inte helt rätt att följa det i det här skedet. Enligt lagen måste Migrationsverket följa prejudikat från Migrationsöverdomstolen inom liknande ärenden, det vill säga hur liknande fall har dömts tidigare, och det är vad de har gjort nu. Om Migrationsverket gör en kovändning nu kommer de att tappa allt förtroende och dessutom inte följa lagen, och detta säger jag med all respekt till Lollos nära och kära för det kolliderar även med min människosyn.

 

Jag tror inte heller att Dan Eliasson står med händerna i byxfickorna i ett sådant här läge. Självklart lär han försöka, i den mån han kan, få igenom en lagändring men det är en lång och komplicerad process som han knappast kan åstadkomma på egen hand. Där står hoppet dels till sådana som han, som faktiskt får ta konsekvenserna av en dåligt utformad lag, men också till dig och mig att göra våra röster hörda till makthavare som kanske inte ens höjer på ögonbrynen just för att de inte påverkas själva.

 

Så än en gång, jag säger inte att det är rätt att utvisa Lollo, men enligt lag är det rätt och då är det lagen det är fel på, inte Migrationsverket.

 

/K


Kommentarer
Postat av: issa

Jag saknar dig, jag menar inte att vi nu ska lova att ses osv. Men jag saknar dina kloka tankar, det är få som förstår mina tankar som du gör. Saknar att prata med en riktigt vettig människa som man kan ha utbyte med. Bara så du vet.

Issa

2009-02-04 @ 15:14:24
URL: http://sockerisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0