nostalgi om att ha det lite sämre

Gränsen mellan artistens olika verk suddas ut, och allt som finns kvar är en spellista med 57 låtar som platsade på min ipod för att lyssnas på medan jag flyktigt gör annat. Jag vet att utvecklingen är oundviklig men är fortfarande något äcklad av tanken att musik bara blivit något vi konsumerar, även fast jag i högsta grad är en del av det själv.

Jag axlar stundtals rollen som nostalgikern, så jag kan inte undgå att fundera över hur det skulle känts att ha varit äldre runt nittiofyra-nittiofem och bott i bronx, eller varför inte sverige, det hade definitivt räckt. Bara chillat runt i grönskande parker under sommarhalvåren, blastandes nyinspelade mixtapes i min boombox och känt harmonin flöda. Då vore varje låt man spelade in helig. Nog för att även dessa går att spela över men då ska du hitta en precis lika lång låt om du ska spela över en låt mitt i. Det får mig att minnas hur jag tio år gammal låg i en knarrig våningssäng sent om kvällen, platsen var kollo och jag spelade bara så högt i min gamla freestyle att jag visste att ingen annan kunde höra. Då var det allt man hade. Musiken hade inte samma roll i mitt liv då som den har nu, men jag kan fortfarande känna doften av ingrodd smuts som ingen riktigt orkat städa bort och den förvirrade men samtidigt eggande känsla av att knappt förstå något av vad eminem och de andra grabbarna sa. Det var något speciellt med de där banden.

Nu är det bara att föra över hipp som happ, härs och tvärs utan att värdera hur bra låtarna faktiskt är. I grund och botten handlar det väl om att allt bra för någonting dåligt med sig, varje möjlighet är att stänga dörren för något annat. När gräset tillslut växt sig skyhögt på andra sidan märker man att man bara höjt ribban. Det är otroligt hur mycket musik man kan lyssna på, vart man än går, men var går gränsen mot överflöd?

/K

Kommentarer
Postat av: kristofer

Att blotta sig för sina egna känslor, i blogg som i dagbok eller vad det nu kan vara, är att våga vara sann mot sig själv och blotta sitt inre för en verklighet som inte alltid visar acceptans.

Det verkar trots allt som två eldsjälar insåg att den senaste bloggen handlade om ett nytt jag som säger farväl till det gamla jaget, och det är första gången jag vågar vara så ärlig. Det har sitt pris, men vad har inte det :)

Självklart får du lägga den som favorit, jag läser förövrigt din blogg varje dag utan att kommentera, men det får jag börja med!

Du är förövrigt länkad på mig blogg!

Kram

/kristofer

2009-02-18 @ 14:26:12
URL: http://kristofermoberg.blogg.se/
Postat av: Anonym

Gå ni på kissies.se så får du se fina bilder på dig och titus ;)

2009-02-28 @ 23:35:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0