Vad ska du bli när du blir stor?

Att uppfostra ett barn måste vara det häftigaste, läskigaste, jobbigaste och roligaste man kan göra. Det är nästan som att få en andra chans i livet, att kunna varna sitt barn för alla de faror och fallgropar man själv råkat ut för. Självklart kan detta gå till överdrift, att leva genom sitt barn a la hockeyfarsor är att ta livet ifrån dem.

Jag har funderat på det här med föräldrar och kommit fram till att jag har haft tur som fått föräldrar som inte är helt olika. Nog för att de är precis lika långa och har glasögon båda två, men det jag syftar på är att de delar ungefär samma värderingar och liksom "synkar". Tänk dig att vara ett ängsligt litet barn, med obeskrivlig tilltro till sina föräldrar, och få höra två olika svar på varenda fråga.

Mamma, vad är viktigt i livet?
Pengar, pengar, pengar... allting handlar om pengar, min son
Pappa?
Nej nej nej, mamma har helt fel. Livet handlar om att vinna, det är viktigt att vinna allt man ställer upp i.
 - Och så sitter det lilla barnet där, ett huvudbry rikare istället för en visdom.

Något som slog mig alldeles nyss var att det är precis så vi människor uppfostras genom hela livet. I den ena ringhörnan har vi pappa bantningsindustrin: stor, rik och mäktig och duktig på att skola dig hela tiden även när du inte tänker på det. När du väl är i hans makt tjänar han grova pengar på dig. I den andra ringhörnan har vi mamma snabbmat: från sin mörka vrå lockar hon på människan att lyssna på henne, men hon propagerar inte för det utan gör det mer till en vanesak för dig.

I mitten står den förvirrade, lilla människan och kan aldrig bli nöjd, utan att inse att hon springer i ett lopp mot ideal vi själva göder och som inte heller passar oss. Att aldrig bli nöjd är att leva i framtiden istället för i nuet, att leva i en ständig tävling med sig själv man inte kan vinna.

Så min fråga till dig är: vad ska du bli när du blir stor?

/K


Kommentarer
Postat av: fman

Ja ska bli den 3:e tjejen i min stad som blir rörmokare!

Makin my money

2009-07-30 @ 22:58:20
URL: http://algerstam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0