Snart är vi fria!

Snart är ni fria, likt kanariefåglar ska ni flyga ut ur den nyss öppnade buren som alltid hållit er inspärrade. Ni ska breda ut era vingar och flyga för att aldrig mer landa.

... så fria att ni ska plugga ekonomi till hösten för att det "liksom verkar typ aktuellt och bra att kunna just nu", och sedan är fast i hjulet som snurrar på vare sig ni vill det eller ej.

Jag säger inte att det är fel att plugga, tvärtom, men det känns som att majoriteten av de som väljer att plugga idag gör det av allt annat än ren och skär övertygelse om att det är just plugga de vill göra. Jag förstår att det inte är lätt att komma till insikt om precis VAD man vill göra när man är 18 bast, det är ju lite det livet är till för att fundera ut, men snälla nån... ingen kan väl seriöst vilja plugga ännu mer direkt efter 12 år i skolbänken och redan börja bygga på det studielån man kommer att sitta fast med under resten av sitt liv. 

Och detta säger jag med risk för att låta lite väl hård, självklart finns det folk som vill plugga vidare direkt efter gymnasiet. Att folk ska få göra precis vad de vill med sina liv är ett av mina motton så det tänker jag inte direkt rubba på, men jag ber många av er att tänka efter åtminstone en gång till innan ni väljer att bara hoppa på någon kurs som verkar "bra att läsa". 

Fråga dig själv varför du vill göra det. Är det för att alla pratar om lågkonjunktur, att ungdomar får allt svårare att få jobb och så vidare i all oändlighet? Eller är det kanske för att dina föräldrar vill det? Eller kanske har det med att vår samhälle är utformat på det sättet? Du går i 9 obligatoriska år och måste inte gå gymnasiet men får det oerhört svårt om du inte gör det. Efter det får du ungefär 18 miljarder broschyrer om olika universitet och högskolor du måste gå på, för annars får du ju inget jobb. Och när du väl börjat jobba måste du jobba hårt, för det är ont om jobb och det finns andra som vill åt din plats och du vill väl ha maten på bordet och volvon i garaget?

Man vill ju gärna inte sticka ut, om ordet man får representera människan. Jag vill sitta här och säga att jag kan minsann sticka ut hur mycket som helst, men det vore bara att hyckla. Nog för att vågar sticka ut till en viss del men antagligen inte alls så mycket som jag själv tror. Att sticka ut är att skilja sig själv från flocken, och därmed indirekt förkasta flockens mål och värderingar. 

Med andra ord är det alltså "fel" att inte studera vidare för att de som faktiskt studerar vidare kommer ta det som en förolämpning. Jag kan dock inte säga att jag tycker att det är fel på något sätt att studera vidare direkt efter gymnasiet rent objektivt. Jag kan säga att det vore fel för mig som person att göra det, jag skulle inte må bra av det, men jag kan inte säga att det vore fel för alla människor. Det enda jag vill säga är att det är så lätt att man kämpar med att hålla jämna steg med resten av flocken, när man faktiskt har utrymme att antingen springa i förväg, sätta sig och vila en stund eller åtminstone gå lite långsammare.

/K







Kommentarer
Postat av: issa

true word kasper!

har jätte fullt upp denna vecka, men vad sägs om kanske en fika nästa tisdag? behöver verkligen lite kasper känner jag!

Hör av dig :)

2009-04-20 @ 18:16:11
URL: http://sockerisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0