Tillbaka igen på andra sidan..

Idag var man tillbaka igen, på andra sidan kassan. Hemma igen.. Konsum - home, sweet home. Och det gick verkligen bättre än väntat efter ett års frånvaro, det flöt på rätt bra. Men när jag styrde mina steg hemåt, från Björkhagen, över Nytorpsgärde, förbi Jesses krog, genom centrum, genom parken och uppför min gata, var det ändå en tanke jag inte kunde slå bort.

Dubbelmoral är nog den vanligaste ovanan vi har. När jag började jobba på Konsum innan förra julen blev det så tydligt för mig hur folk inte bryr sig om hur deras vardagliga och till viss del pyttesmå handlingar påverkar andra. De betalar med ihopskrynklade sedlar, pratar i mobiltelefonen medan de betalar alternativt är allmänt sura och vresiga när man själv är jättetrevlig. Jag förbarmade mig över faktumet men jobbade vidare.

När jag sedan slutade jobba på Konsum några månader senare blev allting så klart. Det var inte som att jag inte hade sett det tidigare, men det blev på något sätt en uppenbarelse för mig. Jag gör fan likadant när jag inte befinner mig på "den andra sidan".

Okej, jag skulle aldrig prata i mobilen medan jag betalar, för det är respektlöst och snudd på kränkande mot filuren som sitter med krökt rygg över kassan och rör armarna i sidled 8 timmar i sträck. Men visst händer det ibland att jag låter mina vardagliga frustrationer delvis gå ut över andra människor..

När någon man känner blir dumpad av sin partner och går ner sig totalt så säger man till sig själv att "visst, klart man ska bearbeta sorgen, men sådär djupt skulle jag aldrig gå". Men när man sen finner sig själv i samma situation, visst fan ligger man sömnlösa nätter med gråten i halsen?
Bara ett exempel men ni förstår nog vad jag menar, det här kan användas för i princip vad som helst.

Vet inte riktigt vad jag ville komma fram till här, men.. vi pratar helt enkelt väldigt mycket men överlåter det fysiska till "dom andra". Men det finns inget dom andra, vi är alla likadana!
Man ska akta sig för att döma människor innan man funderat över hur man själv hade reagerat..


/Kappe - din kassa 2 i livets varuhus

Kommentarer
Postat av: Arvid

sluta gnäll!!! du har iallafall ett kneg :(

2007-11-29 @ 15:47:45
Postat av: Kappe

Haha.. sant!
Men jag kan lova dig.. den dagen du får kneg så kommer du hitta något att klaga på du också, var så säker ;)

2007-11-29 @ 22:19:26
URL: http://kappishh.blogg.se
Postat av: Arvid

bah, när jag har kneg kommer jag sitta och gnida in mig i mina välförtjänta dollars och bara njuta

2007-11-30 @ 18:43:32
Postat av: patrik

Hmm, något att skänka en extra tanke till. Bra skriver förövrigt!

2007-12-07 @ 18:51:23
URL: http://patrikenglund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0